תאונת עבודה של עצמאי

אובדן כושר עבודה זמני

הסוגים השונים של הפגיעות בעבודה נחשבים כתאונות עבודה. אדם עצמאי מתנהל באופן שונה מעובדים שכירים במקרים מסוג זה.

אם אדם עצמאי עובר תאונת עבודה במקום העבודה שלו ,בה הוא נפגע בגופו , ללא קשר לרמת החומרה של הפציעה, מבקש מגורמים שונים להכיר במקרה כתאונת עבודה.

הגדרת תאונת עבודה לעצמאי 

רבים מהעובדים העצמאיים עם בעלי עסקים קטנים או בינוניים והם אלו שמפעילים את העסק.

אם יש להם בעיה רפואית שבגללה הם לא יכולים לעבוד כלל או עובדים בחצי משרה, במקרים רבים העסק מושבת, אין פעילות ואין הכנסות.

מכיוון שאין לו מעסיק, אין מי שישלם לו שכר ולכן הוא צריך להתנהל מול המוסד לביטוח לאומי ומול חברת הביטוח אם יש לו פוליסת ביטוח תקפה הכוללת את סעיף אובדן כושר העבודה ולקבל כספים לפרנסתו בכל חודש. 

תוצאות תאונת עבודה של עצמאי הם הפגיעה הראשונית כמו לדוגמה פגיעה בגפיים וגם ההשלכות של תאונת העבודה, כמו בעיות רפואיות שצצות לאחר תקופת מה.

בנוסף לכך, בעיה רפואית חמורה כמו אירוע מוחי או התקף לב מוכרים גם לעיתים כתאונת עבודה לעצמאיים אם הוכח קשר נסיבתי בין המקרה לבין התנהלות שהייתה קודם לכן בעסק כמו ויכוחים קולניים על עניין מסוים. 

תאונת עבודה של עצמאי – תיעוד המקרה

מרגע המקרה יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים שקיבל העצמאי כשהיה בקופת חולים או בחדר מיון ועבר בדיקות או התאשפז. בנוסף לכך יש לתעד את פרטי המקרה באופן מדוקדק ולא לפסוח על אף נתון.

רצוי להכין עדויות בכתב או בשמע של אנשים שהיו במקום ויכולים לתת עדות ממקור ראשון על מה שקרה. בשלב התביעות יש צורך להעביר את כל המסמכים כדי להוכיח את אמיתות המקרה וכדי להדגיש נתונים חשובים בהשתלשלות העניינים. 

קבלת כספים מהמוסד לביטוח לאומי 

את התביעה לדמי פגיעה אפשר להגיש עד שנה מהיום שבו קרתה תאונת העבודה. 

המוסד לביטוח לאומי מקבל מהעצמאי את טופס הפגיעה בעבודה – 283 הכולל גם מידע על הכנסותיו בהתאם למידע שמעביר רואה החשבון. כמו כן תעודה רפואית על אי כושר עבודה וגם טופס 211. 

נציג המוסד לביטוח לאומי בוחן את הנתונים ומאשר בדרך כלל דמי פגיעה בעבודה למשך תשעים יום עקב העובדה שהעצמאי אינו יכול להפעיל את העסק שלו. התחשיב הוא שבעים וחמישה אחוז מגובה שכרו הממוצע בשלושת החודשים שקדמו למקרה. בנוסף לכך, הוא יקבל טיפול רפואי ואף שיקום מקצועי.

עצמאי שמגיע מדי פעם לעסק או עובד במשרה חלקית עלול להפסיד קצבה זו. 

הוועדה הרפואית הבוחנת כל מקרה קובעת את אחוז הנכות ובהתאם לכך האדם העצמאי מקבל קצבה חד פעמית או אם הבעיה הרפואית נקבעת כבעיה לצמיתות, הנפגע יקבל בכל חודש קצבת נכות חודשית. אם אדם נפטר עקב תאונת העבודה, משפחתו תקבל עבורו גמלה. 

ליווי משפטי לצורך ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי 

ההתנהלות מול מוסד זה היא מאד סבוכה החל מהקשיים בוועדות הרפואיות כדי לקבל את אחוז הנכות התואם את המצב הרפואי ודרך קבלת הכספים במיוחד שמדובר על תאונת עבודה של עצמאי.

ההמלצה היא לבצע זאת בליווי משפטי של עו”ד המתמחה בתחום תאונות עבודה של עצמאי הספציפי.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *