אובדן כושר עבודה עקב תאונת עבודה

המדריך לנפגע עבודה

תאונת עבודה היא אירוע טראומתי היכולה ליצור בעיה רפואית זמנית שתיפתר עם הזמן אך היא יכולה ליצור גם בעיה מהותית מאד שתהפוך ברגע את חייו של אדם שהתנהל באופן עצמאי לחלוטין לאדם תלותי או חלילה למוות.

תאונת עבודה

אין ספור סיטואציות עלולות לגרום לתאונת עבודה, נפילה במקום העבודה כמו במפעל או באתר בניה, פציעה הכוללת פגיעה בגפיים, מחלת מקצוע כמו התקף לב אם הוכח קשר להתנהלות במקום העבודה שגרמה לכך ועוד. 

גם תאונות דרכים מוכרות כתאונות עבודה בקריטריונים מסוימים. אם העובד נסע או חזר מהעבודה במסלול הקבוע שלו, גם אם בדרך הוא הסיע את ילדיו לבית הספר, זה נקרא המסלול הקבוע.

אך אם נסע בדרכים אחרות כי ביקר חבר בדרך, הוא סטה למעשה מהדרך הרגילה ולכן התאונה עלולה לא להיחשב כתאונת עבודה.

תאונת דרכים במהלך שעות העבודה, כשהעובד נסע לפגישה לדוגמה או לאחד מסניפי העסק מוכרת כתאונת עבודה ברוב המקרים.

אובדן כושר עבודה עקב תאונת עבודה

בהתאם למקרה תאונת העבודה וחומרת השלכותיה, עובדים רבים אינם מסוגלים לחזור למעגל העבודה עקב קשיים נפשיים או פיזיים.

יש מקרים שהעובד חוזר בתקופה הראשונה לחצי יום ואז רמת ההשתכרות קטנה במחצית, אם מצבו הרפואי משתפר הוא חוזר לאחר כמה חודשים למשרה מלאה אך אם מצבו בכי רע יישאר בחצי משרה או לא יוכל לעבוד כלל.

חוסר האונים והשינוי הקיצוני בחיים במיוחד אם מדובר בפגיעה מערכתית רצינית, יוצר שינויים רבים אצל העובדים ובנוסף לכך, הם אינם מרוויחים שכר מלא כפי שהרוויחו עד עתה.

תביעות כספיות 

במקרים שבהם קיים אובדן כושר עבודה עקב תאונת עבודה, הנפגע תובע את המוסד לביטוח לאומי, עובר הליך של קבלת אחוזי נכות בוועדות הרפואיות בהתאם למצבו, זהו הליך סבוך עד שמקבלים את שיעור הנכות המגיע להם. 

בהתאם לקביעה זו הנפגע מקבל קצת נכות זמנית לשלושה חודשים ולאחר מכן הנושא נבחן שוב או שיקבל נכות לצמיתות. 

קיימים מקרים שעובד לא יכול עקב תאונת העבודה לחזור למשרתו הקודמת אם לדוגמה עבד כטייח או בנאי אך יוכל לעבוד במשרד אם תימצא משרה מתאימה שהוא יכול לבצע אם יש לו מספיק ידע.

במקרים מסוג זה ייבחן כל מקרה לגופו בהתאם לרמת ההשתכרות בתפקיד החדש מול התפקיד הקודם.

בנוסף לכך, העובד תובע את חברת הביטוח או את קרן הפנסיה שבה הוא מבוטח כשקיים סעיף אובדן כושר עבודה בפוליסה. באופציה זו הוא יקבל בהתאם לתנאי הפוליסה קצבה חודשית.

הגדרת אובדן כושר עבודה

כל מקרה בו קיים שינוי בכושר ההשתכרות הוא אובדן כושר עבודה. גם אם מדובר במצב זמני וכמובן אם מדובר במצב קבוע שבו העובד לא יוכל לחזור ולתפקד עקב סיבות פיזיות או נפשיות.

השינוי הקיצוני בהתנהלות היום יומית במיוחד אם מדובר בפגיעה קשה היוצרת תלות בבני המשפחה ואפילו בשירותיו של מטפל, היא באופן טבעי קשה מאד.

קבלת פיצוי כספי 

המבוטח לא יכול לקבל פיצוי כספי מחברת הביטוח שהוא גבוה יותר מגובה שכרו המקורי טרם המקרה.

נכות כללית מביטוח לאומי אפשר לקבל בנוסף לקצבה החודשית מחברת הביטוח.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *