תאונות עבודה ופיטורים

רשלנות רפואית בצבא

חוקי העבודה נועדו להגן על העובדים בסיטואציות שונות ואחת מהן היא האיסור על פיטור עובדים כשהם חולים עקב בעיה רפואית או עקב תאונת עבודה.

לכל עובד קיימים ימי מחלה שהוא זכאי לנצל אותם. במקרה של תאונת עבודה בהתאם לחומרתה, העובד אינו מגיע לעבודה במשך פרק זמן מסוים וזאת בהתאם למצבו הרפואי.

במסגרת דיני עבודה קיים חוק האוסר על המעביד לפטר עובד המצוי בימי מחלה עקב תאונת עבודה שקרתה לו בעסק.

החוק האוסר פיטורין לא תקף בכמה מקרים:

  • אם טרם המקרה, קיבל העובד מהמעביד הודעה על פיטוריו מכל סיבה שהיא ולכן הפיטורין הם ברי תוקף.
  • אם עקב סיבות שונות במהלך תקופה זו העסק קרס והפסיק לפעול, עקב חדלות פירעון והמעביד הוכרז כפושט רגל.
  • אפשר לפטר עובד השוהה בתקופת אי כושר עבודה המקבל דמי מחלה אולם יש לאפשר לו למצות את ימי המחלה בתשלום הצבורים לרשותו, בטרם קביעת מועד סיום יחסי עובד מעביד.

דיני עבודה במקרי פיטורין במהלך ימי המחלה 

לאורך השנים האחרונות היו דיונים משפטיים בתיקים רבים העוסקים בעובדה שמעבידים פיטרו את עובדיהם ששהו בחופשת מחלה עקב תאונות עבודה. עובדים רבים תבעו את המעסיק לצורך קבלת תשלום בגין ימי המחלה הללו ובמהלך הדיונים השונים נקבעו תקדימים לצורת ההתנהלות במקרים שונים לצורך חישוב דמי הפיצויים.

ימי מחלה

בהתאם לפסיקות, המעסיק מחויב לשלם לעובד את ימי המחלה אם יש לו צבירה של ימי מחלה והוא העביר את האישורים הרפואיים וזאת מכוח החוק כיוון שעקב מצבו הרפואי לא יוכל העובד לחפש בתקופה זו עבודה חלופית. 

ימי המחלה שישולמו על ידי המעסיק צבורים לזכותו של העובד כחלק מהוותק שלו אצל המעביד הנוכחי. הוותק לצורך פיצויי פיטורין אינו כולל תקרה של שלושים ימי מחלה ראשונים אך כאשר סך ימי המחלה הוא גבוה יותר, הם יכללו לצרכי חישוב הפיצויים.

אף על פי כן, לא קיים איסור מפורש בדיני עבודה, לפטר עובד אשר מקבל דמי פגיעה עקב תאונת עבודה שקרתה לו. 

חופשה שנתית

סך ימי ההיעדרות עקב תאונת העבודה לא ירדו מצבירת ימי החופשה של העובד אלא מימי המחלה בלבד. בימים שבהם העובד נעדר ממקום העבודה עקב המקרה, לא ייצברו לזכותו ימי חופשה נוספים כפי שקורה בחודשי העבודה הרגילים.

דמי הבראה

פרק הזמן שבו העובד נעדר ממקום העבודה עקב תאונת העבודה והוא מקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי, ממשיכים להיות יחסי עובד מעביד אך ללא שכר. זו נחשבת לתקופה של חופשה ללא תשלום. למרות אי קבלת שכר חודשי, העובד זכאי לקבלת דמי הבראה. 

ליווי משפטי 

מקומות עבודה רבים נוהגים כחוק ואינם פוגעים בזכויותיהם של העובדים שנפגעו בתאונת עבודה. הם מעניקים להם את כל המעטפת הנדרשת ופועלים על פי כל הסעיפים כראוי.

אך קיימים גם מקומות עבודה שאינם נוהגים כך ובמקרים כאלה אין ברירה אלא להעסיק עורך דין המתמקצע בדיני עבודה אשר מנתב את דרכו של העובד מול המעסיק ובמידת הצורך גם מול המוסד לביטוח לאומי וחברת הביטוח כדי לקבל את מלוא הכספים המגיעים לו.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *