תביעות רפואיות

רשלנות רפואית בניתוח

תביעות רפואיות נועדו להגן על מטופלים שקיבלו טיפול רפואי מסוים מגורם המוסמך לכך, אך חוו נזק או עוגמת נפש מטיפול שאינו טוב או מקצועי. מטרת הגשת התביעה היא קבלת פיצוי הולם בגין הרשלנות הרפואית שהמטופל חווה, וניסיון להעניק לו את הכיסוי הכספי הנדרש עבור הנזק שנגרם לו כתוצאה מהטיפול הלקוי.

באילו מקרים ניתן להגיש תביעות רפואיות?

כאמור, תביעות רפואיות מוגשות על ידי מטופלים נגד מטפלים רפואיים שקיבלו טיפול רפואי בלתי הולם. טיפולים אלו כוללים מנעד רחב של טיפולים שונים הניתנים במסגרת טיפולים רפואיים שונים, שבסופו של אותו טיפול המטופל קיבל מידע שגוי, חוות דעת לא מקצועית, אבחנה רפואית לא נכונה ואף יחס לא ראוי שגרם למטופל עוגמת נפש קשה ביותר.

במקרים בהם מטופל הלך לעולמו כתוצאה מנזק ורשלנות רפואית שנגרמה לו, באי כוחו רשאים להגיש בשמו את התביעה הרפואית לקבלת הפיצוי הנדרש. במקרים של קבלת פיצוי כספי בגין התביעה, הפיצויים מועברים אל הירושה שהנפטר השאיר אחריו ואותה רשאים לנהל באי כוחו על פי חוק.

ככלל בכל מקרה בו המטופל חש כי נגרם לו נזק ממשי אותו הוא יכול להוכיח, ניתן להגיש תביעה רפואית של רשלנות רפואית כנגד המטפל. 

נגד מי התביעה מוגשת?

מכיוון שמטפלים רפואיים מועסקים כחלק ממסגרת כללית של מוסד רפואי מוכר, התביעה יכולה להיות כנגד המטפל והמוסד כאחד. המוסד הרפואי בו מטפל עובד בעל אחריות מלאה לכל מעשיו, ולכן חלה גם עליו מלוא האחריות בגין הרשלנות והתביעה הרפואית שמוגשת נגדו.

במידה והמקרה של הרשלנות הרפואית התרחש במעמד מספר מטפלים שונים כמו רופא, אחות, סניטר או אף עובד ניקיון של המוסד הרפואי – ניתן להגיש את התביעה כנגד כל אחד מהעובדים שלקחו חלק במעשה הרשלני, וגרמו לנזק המשמעותי שנגרם למטופל.

לכן ניתן לומר כי מטופל המעוניין להגיש תביעות רפואיות, רשאי להפנות אותה כלפי העובדים והמטפלים שהיו חלק ממקרה הרשלנות, וגם כלפי בית החולים או המרפאה בה הוא היה מטופל במהלך המקרה. 

חשיבות התיעוד הרפואי הרלוונטי לתביעה

כדי להגיש תביעות רפואיות כנגד המטפלים והמוסד בו נגרם הנזק עבור המטופל, יש צורך לעבור הליך מסודר וברור לצורך הגשת התביעה בפני בית המשפט. כאשר מטופל מקבל טיפול רפואי בכל מוסד רפואי קטן או גדול, חובתו של המטפל לתעד את הטיפול שהוא מעניק ברשומות רפואיות הנמצאות במחשב של המרפאה או בית החולים. הרשומות הרפואיות הינן התיעוד והאסמכתא לכך כי המטופל קיבל את הטיפול הנדרש בהתאם למצבו, וגם לצורך תיעוד המשכי לקבלת המשך טיפול במקרה הצורך.

בהליך תביעה רפואית על המטופל לאסוף את כלל המידע והרשומות הרפואיות הנוגעות לעניין התביעה הרלוונטית אותה הוא רוצה להגיש, לצורך הצגת והוכחת המקרה והטיפול הרשלני שהוא קיבל ממטפליו. ללא תיעוד זה המטופל אינו יכול להגיש את התביעה, מכיוון שעליו להוכיח את הנזק שנגרם לו כתוצאה מהטיפול שקיבל – וללא תיעוד מסודר ורלוונטי למקרה, למעשה אין למטופל כל עילה להגשת התביעה.

כחלק מחובות המוסדות הרפואיים כלפי המטופלים, עליהם להעביר לכל מטופל שלהם את המידע הרפואי הקיים ברשומות הפרטיות שלו באופן שקוף. ניתן להעביר למטופל העתק מתוך הרשומה הרפואית, או להעלות את המידע אל התיק הרפואי הממוחשב של המטופל שאליו יש לו גישה מלאה.

התייעצות עם רופא מומחה

נוסף על איסוף כל התיעוד הרפואי הנוגע לתביעה אותה המטופל מעוניין להגיש, עליו גם להיעזר בחוות דעת מסכמת של המקרה באמצעות רופא מומחה בלבד. מכיוון שעניין התביעה נוגע למצב רפואי הכולל מושגים ומונחים רפואיים, חוות הדעת התקפה למקרים אלו צריכה להיות רפואית בלבד על ידי רופא מומחה וכמובן ניטרלי לחלוטין למקרה התביעה.

חוות דעתו של המומחה בהגשת התביעה הינה חלק בלתי נפרד מהוכחת הנזק שנגרם למטופל, כך שגם אם המטופל אסף את כל התיעוד הרפואי הנדרש ולא קיבל חוות דעת של רופא מומחה המאשש את הנזק הרפואי – ניתן לומר כי אין למטופל כל עילה מוצקה וממשית להגשת התביעה והוכחת הנזק בפועל.

חשוב לדעת כי חוות הדעת המקצועית של הרופא המומחה מוכרחה להיות בתחום הנוגע למקרה הרפואי הרשלני. אם לדוגמה מדובר על תביעה רפואית בתחום האורתופדיה, על המטופל לגשת אל רופא מומחה בתחום האורתופדיה ולקבל ממנו את חוות דעתו למקרה הרשלני ולקביעתו כי אכן מדובר ברשלנות רפואית.

פנייה לבית משפט והוכחת הנזק שנגרם לתובע

מטופל שמגיש תביעה רפואית בגין מקרה של רשלנות רפואית, מוכרח להוכיח בסופו של דבר כי נגרם לו נזק מהותי בגין הטיפול הרשלני שהוא קיבל. רק לאחר הוכחת הנזק באופן ברור באמצעות איסוף התיעוד הרפואי וקבלת חוות דעת של מומחה, בית המשפט יכול לפסוק בגין תביעה זו ולהחליט האם המטופל זכאי לקבלת פיצויים בגין התביעה.

כדי להעלות את הסיכויים לקבלת הפיצויים הנדרשים בגין התביעה הרפואית, מומלץ לפנות אל עורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית כדי שהוא יבחן את המקרה, יסייע באיסוף התיעוד הרפואי ומציאת רופא מומחה לחוות הדעת ויקבע האם קיימת עילה מוצקה להגשת התביעה.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *