תביעה לקביעת דרגת נכות

רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים - מה השכיחות?

כאשר אדם סובל מנכות פיזית, נפשית או שכלית הוא זכאי לקבל מהמדינה קצבת נכות מסוימת המועברת לחשבונו הפרטי בכל חודש. המוסד לביטוח לאומי הינו גוף ממשלתי המפקח על נושאים אלו, ובאחריותו להעביר את הכספים הנדרשים לאנשים הסובלים מנכויות שונות לצורך המשך כלכלתם ומחייתם השגרתית.

משום כך, זוהי גם האחריות של גוף ממשלתי זה לקבוע את דרגת הנכות של האדם על פי קביעת אחוזי נכות בהתאם למצבו הבריאותי והרפואי. כדי שהאדם יוכל לקבל את הקצבה המגיעה לו, עליו להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מול המוסד לביטוח לאומי.

בדיקת מצב נכות על ידי ועדה רפואית

אדם יכול להגיע למצב של נכות בגלל מצבים וסיבות שונות כמו מחלה, תאונה או בעיה רפואית מולדת ממנה הוא סובל. כדי לקבוע את דרגת הנכות של האדם ובהתאם לקבוע לו את קצבת הנכות שהוא זכאי לה, המוסד לביטוח לאומי מחייב את מי שמגיש תביעה לקביעת דרגת נכות להתייצב לבדיקות רפואיות הנערכות על ידי ועדה רפואית מטעמה.

ועדה זו מורכבת בדרך כלל מרופא אחד או יותר שהוא אינו עובד של הביטוח הלאומי, והוא בעל הכשרה רפואית מקצועית בתחום הרפואי ממנו התובע סובל. לדוגמה אם מדובר על אדם הסובל מנכות כתוצאה מתאונת עבודה שגרמה לו לקטיעה של גפיים, הרופא בוועדה הרפואית שיבחן את מצבו מוכרח להיות רופא אורתופד מומחה.

לפני הבדיקה הגופנית שתיערך על ידי הרופאים המומחים, עליהם לבחון את התיק הרפואי עם כלל המסמכים הרלוונטיים שעל התובע להגיש במעמד התביעה לצורך הכרת הרקע הרפואי של האדם הסובל מהנכות. 

דרגת נכות קבועה

הועדה הרפואית תבחן את הרקע הרפואי והבריאותי של התובע באמצעות מסמכים רפואיים רלוונטיים, חוות דעת של רופאים מומחים וגם באמצעות בדיקה רפואית עצמאית אותה הם יבצעו במטופל בהתאם לצורך. לאחר מכן הם יקבעו את דרגת הנכות והאם היא קבועה או זמנית.

דרגת נכות קבועה הינה כאשר רופאי הועדה הרפואית מגיעים להחלטה על פי הממצאים הרפואיים כי האדם סובל מנכות לצמיתות, ונראה כי מדובר על בעיה רפואית קבועה שתגביל אותו למשך כל החיים. משום כך מובא בחשבון כי כתוצאה מאותה נכות קבועה האדם אינו יכול לעבוד באופן רגיל, או שאינו יכול לחזור לעבודתו השגרתית ולכן הכנסותיו יפגעו.

במקרים של נכות קבועה שעלולה לפגוע בפרנסתו של התובע, הועדה יכולה להחליט כי שיעור אחוז הנכות שנקבע יהיה גדול יותר לצורך קבלת קצבה גבוהה יותר.

דרגת נכות זמנית

דרגת נכות זמנית נקבעת גם היא על פי ממצאי הבדיקה והמסמכים הרפואיים שהועדה הרפואית בודקת. דרגת נכות זמנית למעשה קובעת כי הנכות ממנה התובע סובל הינה זמנית בלבד בזמן נתון, וכי מגבלה זו תחלוף בפרק זמן מסוים על פי הממצאים שנבדקו. 

בקביעת דרגת נכות זמנית על הועדה לקבוע את פרק הזמן בו התובע יהיה מוגדר כסובל מנכות, ובהתאם לקבוע את אחוז הנכות וגובה הקצבה שהוא זכאי לקבל כחוק. כאשר פרק זמן זה יגיע לקיצו, על הועדה הרפואית לזמן את האדם התובע שוב כדי לבחון מחדש את מצבו הרפואי ולקבוע אם הנכות אכן חלפה על פי קביעתם, או שמא מדובר על מצב של נכות מתמשכת שצריכה לקבל תוקף זמן נוסף או מצב נכות שהפכה להיות קבועה.

הליך הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות

כדי להגיש את התביעה לקביעת דרגת נכות, יש להגיש את הטפסים הנדרשים על ידי ביטוח לאומי בצירוף כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים שישמשו את הרופאים הנמצאים בוועדה הרפואית. במקרים של הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות כתוצאה מתאונת עבודה, מדובר על עניין מורכב ורגיש יותר הכולל גם מעורבות של גורמים נוספים כמו המעסיקים של מגיש התביעה.

בכל הגשת תביעה לצורך קביעת דרגות נכות מומלץ להיעזר בליווי וסיוע של עורך דין מומחה ומקצועי המכיר את פרוצדורות התביעות מול הביטוח הלאומי. כך התובע יוכל להכיר את כל זכויותיו בנוגע להליך זה, להיעזר בתמיכתו של עורך הדין בהליך איסוף המסמכים הרפואיים הנדרשים וקבלת חוות דעת רפואית של מומחה בתחום, ובאופן כללי ייצוג משפטי מקצועי והולם שיוביל להצלחת תהליך התביעה וקבלת אחוזי הנכות וקצבת הנכות המגיעה לו כחוק.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *