רשלנות רפואית בצבא

כל אזרח שמתגייס לצבא ההגנה לישראל, הופך אוטומטית להיות תחת חסות הצבא על כל המשתמע מכך. לכן כאשר החייל מעוניין לעבור לבסיס אחר, או רוצה לצאת לחופש של כמה שעות או ימים לסידורים אישיים וגם זקוק לטיפול רפואי וקבלת ימי מחלה – הוא מוכרח לפנות אל המפקדים אליהם הוא כפוף, כדי שאלו יאשרו לו לקבל את מבוקשו.

בכל הנוגע לטיפולים רפואיים בצבא וקבלת ימי מחלה בהתאם, ישנו רופא צבאי שנמצא במרפאת הבסיס ואליו החיילים מופנים לצורך בדיקות וטיפולים רפואיים. כיוון שמדובר לרוב על רופא אחד שאמון על הטיפול הרפואי של החיילים, גוברים הסיכויים להתרחשות של רשלנות רפואית בצבא בגלל טיפול לא מתאים שהחייל מקבל בזמן תלונה על כאב או הרגשה לא טובה.

מי אחראי על בריאותם של החיילים?

כפי שהוזכר, הרופא הצבאי שנמצא בכל בסיס אחראי על בריאותם של החיילים המגיעים אליו לבדיקות ו\או טיפולים רפואיים. כאשר חייל מתלונן על הרגשה לא טובה, הוא פונה אל המרפאה הצבאית לצורך בדיקה גופנית ואבחון של מצב בריאותו וכך גם טיפול מתאים.רשלנות רפואית לחיילים

תפקידו של הרופא הצבאי הוא לבדוק את החייל, ולאבחן את הסיבה להרגשתו ולפעול בהתאם – להעניק לו טיפול רפואי במקום הכרוך במתן תרופות, מתן ימי מחלה (הנקראים בשפה הצבאית גימלים) על פי שיקול דעתו בהתאם לחוליו של החייל, או פינוי לבית חולים לצורך אבחון רפואי מקיף יותר וקבלת טיפול מתאים שהוא אינו יכול לספק בבסיס בשל היעדר מכשור רפואי או הכשרה רפואית מתאימה. 

אבחון, טיפול או שיקול דעת לקוי של הרופא הצבאי בנוגע לבריאותו של החייל עלול לגרום להחמרה בבעיה הרפואית ממנה הוא סובל – ומצב כזה הינו בבחינת רשלנות רפואית שהתרחשה בצבא.

רפואה צבאית אינה כמו רפואה ציבורית

חשוב להבין כי תחום הרפואה הצבאית איננה כמו הרפואה הציבורית או הפרטית, אליה האזרחים פונים כאשר אינם מרגישים טוב. הרופא הצבאי שאחראי על אבחון וטיפול של החיילים שמגיעים אליו כפוף אל מפקד הגדוד בבסיס, כך שהוא אינו יכול לפעול על פי שיקול דעתו ברוב המקרים אלא על פי מילתו האחרונה של המג”ד.

נוסף על כך, המערכת הצבאית מסועפת תקנות וחוקים כך שהרופא הצבאי מוכרח לנהוג על פיהם בראש ובראשונה, ואינו חופשי לפעול על פי שיקול דעתו בזמן התפקיד הרפואי אותו הוא ממלא. כך לדוגמה הרופא הצבאי מוגבל מבחינת מתן ימי מחלה או הפניית חיילים לבדיקת מומחה, דבר שעלול בסופו של דבר להיות בעוכריו כיוון שמצד אחד הוא הקפיד על חוקי המערכת הצבאית, אך מצד שני נגרם לחייל רשלנות רפואית שבגינה הוא עלול להיות מואשם בגרימת נזק רפואי.

כיצד מגישים תביעת רשלנות רפואית בצבא?

חייל שחווה רשלנות רפואית בצבא בגלל טיפול, אבחון או שיקול דעת לקוי שגרם להתפרצות או החמרה של בעיה רפואית – רשאי להגיש תביעת רשלנות רפואית. כיוון שהרופא הצבאי כפוף למערכת הצבאית, תביעת הרשלנות הרפואית צריכה להתבצע מול צה”ל ו\או משרד הביטחון.

כיוון שמדובר על תביעה מורכבת הכרוכה במונחים רפואיים המתבצעת מול גוף ממשלתי גדול, מומלץ להיעזר בסיוע וליווי משפטי של עורך דין רשלנות רפואית המומחה בתחום זה.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *