תביעה לנכות כללית

עורך דין רשלנות רפואית

תביעה לנכות כללית היא תביעה המוגשת על ידי האזרח או עורך דינו למוסד לביטוח לאומי. מהות התביעה היא קבלת הכרה של מוסד זה בדרגת נכותו של אותו אדם, דבר המוביל לזכאות לקבלת קצבת נכות זמנית או קבועה בהתאם למצבו של כל חולה, שאינו מסוגל לעבוד כלל או עובד במשרה חלקית.

הגשת תביעה לנכות כללית 

המוסד לביטוח לאומי קבע כמה קריטריונים לגבי ההכרה באדם כנכה כמו לדוגמה אם מלאו לו שמונה עשרה והוא עדיין לא הגיע לגיל הפרישה, אדם ששכרו עקב הבעיה הבריאותית שלו הוא נמוך כך שאינו מספיק לקניית מצרכי היסוד והנחיות מדוקדקות נוספות.

הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי 

חברי הוועדה הרפואית של התחום הבריאותי ממנו סובל החולה, נפגשים יחד אחת לתקופה ומזמנים את החולה להגיע, הוא מציג את המסמכים ועונה על שאלות רלוונטיות. בסמכותה של הוועדה לקבוע את אחוזי הנכות שלו בהתאם למצבו שהוכח במפגש זה. נכות בדרגות שונות כמו ארבעים או שישים אחוז, נכות תפקודית עקב חוסר היכולת להשתכר באופן מלא או חלקי.

אם לחולה קיימים כמה ליקויים בריאותיים, הוא יגיע לכמה ועדות ואחוזי הנכות שייקבעו לו יכללו את החלטותיהן של כל הוועדות יחד בהתאם לנהלים שנקבעו לכך. דרגות אי-הכושר האפשריות הן – 60%, 65%, 74%, 75% ו-100%.

הרופאים קובעים שיעור נכות שהוא זמני לפרק זמן מקסימלי בן שנתיים ובתום תקופה זו, הנושא נבחן שוב בוועדה הרפואית, כדי להחליט אם מדובר בנכות זמנית שהסתיימה כי מצבו הבריאותי של החולה השתפר או לחילופין, יש להעביר נכות זו לסטטוס קבוע כיוון שלא חלה כל הטבה. 

מועד הגשת תביעת נכות

יש להגיש את התביעה לנכות כללית במהלך השנה הראשונה בה התגלתה המחלה או הקושי שיצר אפקט של נכות. המאחרים לא יוכלו לזכות בהכרה כנכים ולכן יש לכך חשיבות רבה לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו לכך.

החלטת המוסד לביטוח לאומי על תחילת הזכאות

המוסד מעביר תשלומים בתוך תשעים יום מיום קבלת החלטתה של הוועדה הרפואית. קיימים מקרים שבהם אי הכושר מוכר באופן רטרואקטיבי עד חמישה עשר חודשים וכך הלקוח מקבל כספים גם עבור פרק זמן זה. קצבת נכות אפשר לקבל רטרואקטיבית עבור שנה מלאה. תחשיב הכספים מתבצע בהתאם להחלטתה של הוועדה הרפואית על מספר החודשים שבהם ברור לוועדה שהמטופל כבר סבל מהבעיות הרפואיות הרלוונטיות.

הגשת ערעור על שיעור הנכות שהוכר 

מי שחושב ששיעור הנכות שנקבע לו הוא נמוך מדי לאור מצבו הבריאותי, יכול להגיש ערעור מנומק. הוועדה הרפואית לערעורים דנה בכל ערעור ומקבלת החלטה סופית אם להעלות את האחוזים או להשאיר את הקביעה. מכיוון שזוהי החלטה סופית, הדרך להתמודד מולם לאחר מכן, היא רק באמצעות תביעה משפטית.

הגשת ערעור על נכות תפקודית

מי שקיבל אישור על נכות תפקודית בשיעור חמישים אחוז ומטה עקב אי כושר, יכול לערער על ההחלטה. הוועדה לערעורים בוחנת את הנתונים ומחליטה אם להשאירה כמות שהיא או לאשר שינוי. גם במקרה זה אם לחולה יש השגות, עליו להגיש תביעה באמצעות בית הדין לעבודה באזור מגוריו.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *