חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

תביעה נגד חברת ביטוח

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת”ד) נחקק בשנת 1975 מתוך הצורך לפצות את האדם בגין נזקי גוף שנגרמו לו בשל פגיעה בתאונת דרכים. 

פיצויים בעקבות תאונה

החשיבה המהותית שעל פיה מבוסס חוק זה היא העובדה שכל אדם שנפגע מגיע לו פיצוי ללא קשר לעובדה מיהו האשם בתאונה. האדם הנפגע מגיש תביעה בגין הנזק הגופני שלו והוא אמור לקבל על כך פיצוי ללא צורך בהתנגחות בין הצדדים לתאונה שכל אחד מהם טוען שהוא אינו אשם. יתרה מזאת, גם אם האדם הנפגע הוא זה שגרם לתאונת הדרכים, גם במקרה זה הוא זכאי לקבל פיצוי כספי על הנזקים הגופניים שנגרמו לו.

הפיצויים הכספיים שייתבעו כוללים השלכות שקרו לנפגע עקב המקרה כמו ליקוי נפשי, ליקוי שכלי או גופני. אם חלילה נהרג אדם עקב תאונת דרכים, הרי שיורשיו זכאים לקבלת פיצוי כספי מחברת הביטוח במקומו.

הגשת תביעה לפיצוי כספי 

האדם שנפגע תובע כספים מחברת הביטוח שהפיקה את תעודת ביטוח החובה של הנהג האשם בתאונה זו. במקרה חריג שבו היו מעורבים כמה כלי רכב בתאונת הדרכים, חברת הביטוח של כל אחד מהרכבים אמורה להעניק פיצוי כספי עבור הנוסעים שהיו ברכב זה. אם מדובר ברוכב אופניים או הולך רגל שנפגע בשל תאונה מורכבת זו, אחריות התשלום מוטלת על כל נהגי הרכבים שהיו מעורבים בכך הן לחוד והן יחד.

קיימים מקרים יוצאי דופן שבהם הנפגע לא זכאי לפיצוי ולכן לא יגיש תביעה כספית. אם הוא נהג ברכב ללא רכישת ביטוח חובה, עקב שימוש ברכב שאינו שייך לו, ללא קבלת רשות לכך, נהיגה ברכב ללא רישיון נהיגה תקף, או שימוש ברכב כדי לבצע פשע פלילי.

מקרים חריגים הקשורים לנפגעי הגוף 

קורה לא אחת שמתברר שנהג מסוים פגע באדם אך לנהג לא קיים ביטוח חובה בר תוקף. במקרה כזה, הנפגע תובע את חברת הביטוח קרנית. זוהי חברת ביטוח הפועלת כמו כל חברות הביטוח בישראל אך היא ממשלתית. בדרך זו הממשלה מפצה את האדם שנגרם לו נזק כדי שלא יוצר מצב שלא יוכל לקבל פיצוי הולם במקרים ספציפיים – עקב חוסר האחריות של הנהג הפוגע שנסע ללא ביטוח חובה. אם רוכב אופניים או הולך רגל נפגעו בתאונת פגע וברח ואין מידע את מי לתבוע, או אם חברת הביטוח של הנהג מצויה בקשיים פיננסיים ולכן עוברת הליכי פירוק.

גבולות הפיצוי הכספי

שיטת הפיצוי מורכבת מסעיפים שהם ראשי נזק ועבור כל אחד מהם תובעים את הפיצוי בגינו בהתאם לסכום המקסימלי המאושר בחוק. הוצאות רפואיות, סבל וכאב, אובדן כושר ההשתכרות וכל צורך אחר. המחוקק קבע תקרת פיצוי מקסימלית עבור כל אחד מהסעיפים הללו, לדוגמה בנושא השכר אמת המידה היא פי שלוש מהשכר הממוצע במשק ועבור כאב וסבל מאה שמונים אלף ₪ . 

מכיוון שהדיונים המשפטיים נמשכים לאורך זמן, חברות הביטוח משלמות לנפגעים מקדמות על חשבון הפיצוי ועם קביעת הסכום הסופי, תתבצע ההשלמה. וזאת כדי שהנפגע יוכל לחיות באופן מכובד ולממן במיידי את העלויות הרבות לאור המהפך שעבר בחייו. 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *