חוק זכויות החולה

רשלנות רפואית בצבא

על פי החוק הקיים במדינת ישראל, כל אדם זכאי לקבל טיפול רפואי איכותי ומקצועי בזמן שהוא מעוניין בכך. בשונה מחוקים אחרים הנוגעים לזכויות אזרחים או תושבים המתגוררים בישראל, חוק זכויות החולה חל על כל אדם ללא הבדל של מוצא, גזע, דת ומין. כך שגם תיירים המגיעים לישראל וזקוקים לטיפול רפואי כזה או אחר, מבחינת חוקית עליהם לקבל את הטיפול הראוי ובאופן מקצועי ומהימן על ידי מטפלים רפואיים.

הזכות לשמירת פרטיותו וכבודו של המטופל

הזכויות הבסיסיות החלות בחוק זכויות החולה כוללות למעשה את כל זכויותיו של החולה במעמד קבלת טיפול רפואי. החוק שם דגש מיוחד על שמירת פרטיותו וכבדו של אדם במהלך קבלת הטיפול הרפואי, כך שכל מטפל המעניק טיפול רפואי מוכרח להיות קשוב לרצונותיו של המטפל והקפדה על פרטיותו.

על המטפל לתת כבוד למטופל במהלך הטיפול, ואם המטופל רוצה בכך הוא יכול לבקש נוכחות של אדם נוסף בחדר הטיפולים. באחריות המוסד הרפואי והמטפל להגן על פרטיותו של המטופל והטיפול אותו הוא קיבל, באמצעות תיעוד הרישום הרפואי בגיליונות רפואיים חסויים ופרטיים שאינם ניתנים לחשיפה שאינה מול גורמים רפואיים חוץ מהמטופל עצמו.

הזכות לקבלת טיפול רפואי הולם ומקצועי

לכל מטופל יש על פי חוק זכויות החולה, הזכות לקבל את הטיפול המקצועי והמתאים ביותר בהתאם למצבו הרפואי. אם לדוגמה מטופל ניגש לחדר המיון בבית החוליים בתלונה על כאבים בראשו, זכותו לקבל את הבדיקה והאבחון הטוב והמקצועי ביותר על ידי רופא מומחה בנוגע לתלונתו הרפואית, ובמקרה זה על ידי רופא מומחה בתחום הנוירולוגיה.

זכותו של המטופל לבקש חוות דעת נוספת לאחר בדיקה ואבחון של רופא אחד, ועל הרופא והמוסד הרפואי להעניק לו את הזכות של קבלת חוות דעת נוספת בהתאם לבקשתו. אם המוסד הרפואי אינו יכול להעניק לו חוות דעת נוספת של מומחה נוסף הנמצא במקום, על המקום להפנותו למוסד רפואי אחר שיכול להעניק את חוות הדעת הנוספת שהמטופל מבקש.

טיפול רפואי במצבי חירום

במקרים בהם מטופלים נקלעים למצב בו הם זקוקים לטיפול רפואי במצבי חירום כמו תאונת דרכים, על המטפלים והמוסד הרפואי להעניק באופן מידי את הטיפול הנחוץ ללא אבחנה של מעמדו האזרחי של המטופל וללא התניה מסוימת.

טיפול רפואי במצבי חירום מוגדר כאשר אדם מצוי בסכנה חמורה היכולה לגרום לסכנה ממשית בבריאותו, או סכנה מהותית לחייו. חובת כל מטפל וגורם רפואי להעניק לאדם את הטיפול הטוב ביותר במצב חירום, ולעשות כל שביכולתו כדי להוציא אותו מכלל הסכנה בה הוא מצוי. 

חשוב לדעת כי חוק זכויות החולה במצב של טיפולי חירום רפואיים לא פותר את עניין התשלום בגין הטיפול אותו המטופל קיבל, וחובתו של המטופל להסדיר את עניין התשלום כפי שנקבע על פי המוסד הרפואי שהעניק לו את הטיפול. 

קבלת מידע רפואי בגין הטיפול המוענק לחולה

כחלק מקיומו של חוק זכויות החולה, לכל מטופל יש את הזכות לבקש את התקציר הרפואי הנוגע לעניינו וקבלת כל המידע הרפואי הנוגע לטיפול אותו הוא קיבל. על המטפלים להיות שקופים עם המטופל בנוגע למצבו הרפואי, ולעדכן אותו במעוד מועד בנוגע לטיפולים והפרוצדורות הרפואיות אותן הוא עומד לקבל.

בכל טיפול שניתן למטופל, על הצוות הרפואי לתעד זאת בגיליון הרפואי השייך למטופל ונמצא תחת חיסיון רפואי לצורך שמירה על פרטיותו. המידע המצוי בגיליון הרפואי הינו לצורך תיעוד מצבו הרפואי של המטופל, ולכן זכותו של כל מטופל לקבל את הגישה למידע זה אם באמצעות קבלת העתק בכתב או גישה ממוחשבת ופרטית לכל התיעוד והמסמכים הרפואיים שלו.

נוסף על כך, על המטופל לדעת את כל הסיכונים והסיבוכים האפשריים שקיימים בכל טיפול רפואי עליו המטפלים ממליצים. זכותו של המטופל לסרב לקבלת הטיפול הרפואי שהומלץ לו על ידי הצוות המטפל – אך עליו לחתום על וויתור הטיפול כדי לממש את זכותו כחוק.  

הזכות להגשת תביעה בגין טיפול רפואי רשלני

מכיוון שלכל אדם, על פי חוק זכויות החולה, קיימת הזכות לקבל את הטיפול הרפואי המקצועי והטוב ביותר, קיימת לזכותו גם האפשרות להגשת תביעה רפואית בגין טיפול רפואי לקוי ורשלני מצד מטפלים רפואיים מוסמכים. אם מטופל ניגש למוסד רפואי לצורך קבלת טיפול, אך בסופו של דבר הוא מרגיש כי הטיפול שקיבל אינו היה מקצועי ומתאים – הוא יכול להגיש תביעה בגין טיפול זה, כל עוד באפשרותו להוכיח את הנזק הממשי שנגרם לו כתוצאה מהטיפול הרשלני שהוא קיבל.

כדי להוכיח את הנזק שנגרם לו, עליו לאסוף את כל המסמכים והתיעוד הרפואי, אותו הוא זכאי לקבל, הנוגע לטיפול הרלוונטי – ולהציגו בפני רופא מומחה בתחום לצורך אישור הנזק הרפואי שנגרם. מכיוון שמדובר ברשלנות הנובעת מטיפול רפואי, רק רופא מומחה יכול לאשש את הנזק הרפואי שנגרם למטופל.

בנושא של תביעה רפואית בגין רשלנות רפואית, מומלץ להסתייע בליווי של עורך דין בתחום הרשלנות הרפואית לצורך איסוף המסמכים הנדרשים, פנייה לגורם רפואי מומחה לקבלת חוות דעת וייצוג הולם ומקצועי בבית המשפט.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *