החמרת מצב נכות כללית

איך מבצעים תביעת רשלנות רפואית? | עו"ד שלומי וינברג

המוסד לביטוח לאומי במדינת ישראל אחראי על הגנה ושמירה על הזכויות החברתיות וגם הכלכליות של התושבים במדינה. כך לדוגמה אנשים הזקוקים לסיוע כספי בגין מחלה או הפסקת עבודה, יכולים להסתייע בקבלת תקציבים חודשיים מביטוח לאומי לצורך כלכלה יומיומית. 

הביטוח הלאומי אחראי גם על קביעת שיעורי אחוזי נכות לאנשים הסובלים ממגבלה פיזית כזו או אחרת, ולפי הגדרת אחוז הנכות של האדם נקבע גובה שיעור התקציב החודשי אותו הוא יקבל בכל חודש. מכיוון שנכות הינה עניין רפואי, מתקיימת וועדה רפואית מוסדרת הבוחנת את מצבו הרפואי של האדם שהגיש תביעה לקצבת נכות וכך קובעת את דרגת הנכות שלו.

תביעת נכות כללית

תביעה לנכות כללית רשאי להגיש כל אדם שהוא תושב ישראל מעל גיל 18, והוא עדיין לא בגיל הפרישה הקבוע בחוק. נכות כללית מוגדרת כלקות נפשית, שכלית או גופנית ממנה האדם סובל כתוצאה מתאונה, מחלה או פגם מולד וכתוצאה מכך הוא אינו יכול לנהל אורח חיים שגרתי וסטנדרטי.

על האדם המגיש את תביעת הנכות הכללית להציג את כל המסמכים הרפואיים הנדרשים במעמד בדיקת הוועדה הרפואית מטעם ביטוח לאומי, וזו תקבע את שיעור הנכות הרפואית וגובה הקצבה החודשית המגיעה לאותו אדם.

קביעת הנכות תיקבע על ידי הועדה הרפואית בהסתמך על המסמכים והתיעוד הרפואי, וגם על פי בדיקה פיזית או קוגניטיבית במידת הצורך של האדם שהגיש את התביעה. הוועדה יכולה לקבוע אם התובע סובל מנכות קבועה או מנכות שהיא זמנית בלבד, לדוגמה כתוצאה מתאונת דרכים בה התובע היה מעורב וכעת הוא סובל מבעיות גב או שברים בגוף ולכן הוא מוגבל מבחינה פיזית באותו זמן נתון, ועל פי חוות דעת רפואית בעיה זו היא עניין חולף.

במידה והנכות שנקבעה היא זמנית, רופאי הועדה קובעים גם את טווח התקופה בה נקבעת הנכות הזמנית ולקראת תום אותה תקופה על התובע לגשת שוב לבדיקה נוספת אצל הועדה, כדי שזו תקבע האדם עדיין מוגבל מבחינה פיזית ויש להאריך לו את תקופת הנכות או שמא מדובר בנכות שחלפה וכעת האדם כשיר ובריא.

הגשת תביעה להחמרת מצב הנכות

ישנם מקרים בהם אדם הוגדר כסובל מנכות כללית, ולכן הוא קיבל אחוזי נכות מסוימים שנקבעו על פי ממצאי בדיקת הועדה הרפואית של ביטוח לאומי, אך לאחר תקופה מסוימת הנכות שלו הוחמרה וכעת הוא סובל מבעיות רפואיות נוספות שמחריפות את מצבו ותפקודו, או שהבעיה ממנה הוא סובל החמירה במשך הזמן.

במקרים אלו יש צורך להגיש תביעה על החמרת מצב נכות כללית, וזאת כדי להעלות את שיעורי אחוזי הנכות שנקבעו מלכתחילה. לצורך הוכחת החמרת המצב הרפואי והנכות הכללית, על האדם המגיש את התביעה להציג מסמכים רפואיים המאששים זאת. לאחר הגשת התביעה להחמרת מצב הנכות הועדה הרפואית בוחנת את כל המסמכים ומבצעים בדיקה רפואית לתובע, וקובעים את אחוזי הנכות העדכניים על פי מצבו הבריאותי של האדם.

לרוב הועדה תבחן את החמרת מצב הנכות הכללית על פי ממצא של בעיה רפואית חדשה, ולא על פי החמרת מצבו התפקודי של האדם ומוגבלותו הגבוהה יותר. לדוגמה אם אדם סובל ממחלת טרשת נפוצה המגבילה אותו באופן פיזי בהתחלה, הועדה קובעת לו אחוזי נכות על פי תפקודו באותו זמן נתון. אם לאחר תקופה הסימפטומים של מחלה החמירו וכעת האדם סובל גם מבעיות בראייה, הועדה תיווכח כי קיימת כעת בעיה רפואית חדשה ממנה האדם סובל ולכן יקבעו לו שיעור נכות גבוה יותר.

מדוע כדאי להיעזר בסיוע משפטי

ניתן להגיש תביעה של החמרת מצב נכות כללית במקרים שונים כמו החמרה של מחלה או בעיה רפואית כתוצאה מתאונת עבודה, תאונת דרכים, בעיה רפואית גנטית, מחלה או כל סיבה אחרת. מכיוון שמדובר בתביעה העוסקת בעניינים מורכבים, רגישים ורפואיים מומלץ להיוועץ עם גורמים מקצועיים בתחום התביעות הרפואיות לצורך הגשת תביעה מסודרת.

בעזרת ליווי של עורך דין מומחה ניתן להגיש את התביעה להחמרת מצב של הנכות הכללית, ובכך להעלות את הסיכויים כי התביעה תתקבל באופן מהיר וללא דחיות ועיכובים. עורך הדין יוכל לסייע באיסוף המסמכים הנדרשים לתביעה וקבלת חוות דעת רפואית ומקצועית שתעזור להצלחת התביעה.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *