תאונות דרכים ואופניים חשמליים

תאונה עם נפגעים – זה מה שעליכם לעשות

עם הנתונים הדרמטיים אי אפשר להתווכח. ככל שעולה מספרם של רוכבי האופניים החשמליים בישראל, כך גוברת לצערנו מעורבותם בתאונות. חלקן מוגדרות כ”תאונות דרכים” (בשל העובדה שהיו קשורות לרכב מנועי) וחלקן כ”תאונות עם נפגעים” (שבהן לא היה רכב מנועי שגרם לתאונה).

לפי דיווחי משטרת ישראל, מדובר על יותר מ-1,400 תאונות אופניים חשמליים בשנה שגורמות לפגיעה בכ-1,500 בני אדם, מתוכם כ-10 הרוגים וכ-70 פצועים באורח קשה.

הוסיפו למספרים הללו אין ספור תאונות שאינן מתוארות כתאונות אופניים חשמליים, ולמעלה מ-400 נפגעים המגיעים לבתי החולים בגין אירועים שלא דווחו למשטרה כתאונות דרכים.

פיצויים בגין תאונות דרכים של אופניים חשמליים

פיצויים בגין תאונת דרכים עם אופניים חשמליים אינם עניין של מה בכך. בראש וראשונה משום שנכון להיום, על פי פסיקת בית המשפט העליון, אופניים חשמליים אינם רכב מנועי. על כן, מבחינת חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל”ה-1975 (חוק הפיצויים), רוכבי אופניים חשמליים זכאים לפיצוי כמו הולכי רגל (וכמו רוכבי אופניים “רגילים”).

המשמעות היא שהפיצויים מתקבלים מחברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב הפוגע. בהעדר רכב פוגע שגרם לתאונה, רוכב האופניים החשמליים לא יוכל להיתלות בחוק הפיצויים. יהיה עליו לפעול בנתיבים אזרחיים אחרים, העלולים להיות מורכבים ומאתגרים במיוחד (הסבר מיד).

תאונת אופניים חשמליים המוגדרת כתאונת דרכים

אם תאונת אופניים חשמליים נכנסת להגדרה של תאונת דרכים לפי חוק הפיצויים, ההליך המשפטי מתנהל מול חברת הביטוח של הרכב הפוגע. ממש כשם שמתנהל הליך בתאונה עם הולך רגל.

הנפגע מגיש תביעת פיצויים כנגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע, וזו אחראית לפצות אותו בהתאם לנזקיו וללא קשר לסוגיות של אשמה או אחריות. חוק הפיצויים הוא חוק סוציאלי אשר קובע כי לאחר שהוכח אירוע התאונה, ולאחר שהתאונה הוגדרה כתאונת דרכים, הזכות לפיצוי לא נתונה למחלוקת.

עם זאת, במקרים רבים, יכול להתעורר דיון באשר לשיעור הנזק. חברת הביטוח אמנם מכירה בחובתה, אך טוענת שהנזק שנגרם איננו כפי שנטען. על מנת לוודא כי הפיצויים יהיו בהתאם לנזק, הנפגע צריך להתנהל בחוכמה ולהציג ראיות רפואיות המעידות על הנזק והשלכותיו. זאת בהקשר לעיסוקו, גילו, מקצועו וכדומה.

כאשר מדובר על רוכב אופניים קטין שטרם החל את חייו המקצועיים, הדיון יהיה לפי פוטנציאל השתכרותו העתידי לאור נזקיו הרפואיים. כך או כך, הוכחת הנזק איננה משימה פשוטה ומדובר בסוגיה משפטית-רפואית.

כדאי לציין כי המעורבות של הרכב והאופניים לא צריכה להיות פיסית באופן ברור. בפסיקת בתי המשפט הוכרו גם תאונות דרכים עם אופניים כאשר הרוכב נפל בגלל בהלה מרכב חולף. עם זאת, יש להוכיח את הקשר שבין הרכב ל”בהלה”, וכפועל יוצא מכך, לתאונה. משימה שאיננה כה קלה מבחינה משפטית.

תאונת אופניים חשמליים שאיננה “תאונת דרכים”

במידה שתאונת אופניים חשמליים לא הייתה עם מעורבות של רכב מנועי (למשל, החלקה על שביל אופניים, נפילה בכביש ריק וכדומה), הפיצויים לא ייפסקו בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כעת, יש לבדוק האם קיים גורם ספציפי שיכול להיות אחראי.

בשלב ראשון, יש לבחון אם רוכב האופניים היה מבוטח בפוליסת ביטוח רלבנטית שלא כוללת סייג בדבר רכיבה על אופניים חשמליים. יצוין כי ישנן גם פוליסות ספציפיות המיועדות לביטוח תאונות אופניים חשמליים וגם פוליסות שאינן ספציפיות היכולות לספק מענה.

בהתייעצות עם עורך דין תאונה אופניים חשמליים, חשוב לוודא שלא חלים סייגים שונים המצדיקים את דחיית תביעת הביטוח. את הבדיקה הנ”ל עושים תוך הצלבה בין התנאים הקבועים בפוליסה לבין נסיבות התאונה.

למשל, ישנן פוליסות ביטוח המחייבות נהיגה עם קסדה, ועל כן כל תאונה שנגרמה בזמן רכיבה ללא קסדה עלולה להיענות בדחייה. כך גם ישנן פוליסות הקובעות גיל מינימום לנהיגה ושלל פרמטרים נוספים.

בשלב הבא, יש לבחון האם ישנו גורם שיכול להיות אחראי לכך שהתאונה התרחשה. לדוגמה:

  • מפגע בטיחותי שניתן לייחס בגינו רשלנות לרשות המקומית.
  • פגם באופניים שגרם לתאונה (כידון שנשבר, שלדה שנשברה, בלמים שלא עבדו).
  • תאורה לקויה בשביל אופניים (רשלנות רשות מקומית).
  • רשלנות מצד משתמש אחר בדרך (למשל, התנגשות בין שני זוגות אופניים).

ככל שקיים גורם נוסף שיכול להימצא אחראי לתאונה, ניתן לפעול כנגדו באופן ישיר בהגשת תביעה נזיקית. לדוגמה, אם תאונת אופניים חשמליים נגרמה כתוצאה מבור מסוכן בשביל אופניים או תאורה לקויה בנתיב לרכיבת אופניים, ייתכן והעירייה תחויב בפיצוי בשל רשלנותה.

נתיב ההוכחה דורש ניהול משפטי צמוד של האירוע וכדאי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מטעם עורך דין העוסק בתחום. יש להשיג את מלוא הראיות שמתעדות את הרשלנות ולהוכיח את הקשר הסיבתי (העובדתי והמשפטי) שבינה לבין הנזק שנגרם לרוכב.

פגיעת אופניים חשמליים בהולך רגל

רוכבי אופניים חשמליים, על אף שהם מחויבים לנסוע בכביש או בשבילי אופניים ייעודיים, ועל אף שאסורה עליהם הנסיעה באזורים המיועדים להולכי רגל, אינם תמיד עומדים בכללים ובהוראות החוק. לצערנו, הדבר מוביל גם למפגשים רבים בין רוכבי אופניים והולכי רגל, הגורמים לפגיעות גוף.

הולך רגל שנפגע מרוכב אופניים חשמליים יכול להגיש כנגד האחרון תביעה נזיקית לפיצוי. אולם על מנת שהולך הרגל יוכל להגיש תביעה כאמור, הוא יהיה חייב לקבל פרטים אודות רוכב האופניים.

אם רוכב האופניים (לצורך העניין, קטין מבוהל) יימלט מהמקום ו/או לא יהיה מוכן למסור פרטים מזהים, הולך הרגל יתקשה לאתר אותו לאחר מכן. במידה שכך הם פני הדברים, הולך הרגל עלול למצוא את עצמו תלוי בפיצויים מנתיבים אחרים (כמו פוליסת ביטוח תאונות אישיות).

במידה שהולך הרגל יכול לאתר את רוכב האופניים ויש לו פרטים מזהים לגביו, יהיה עליו להוכיח בהליך המשפטי את קרות התאונה והנזק שנגרם בגינה. מדובר בהוכחה משפטית מורכבת הדורשת מומחיות, ניסיון, מקצועיות והסתייעות בחוות דעת מצד עורך דין לתאונה עם אופניים חשמליים ועוד מומחים בתחומים שונים (רפואיים, תעסוקתיים וכו’).

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *